Ki vagy mi inspirált arra, hogy krimiíró legyél?

Mindig is szerettem a krimiket, milliót elolvastam, és filmben, sorozatban is szinte csak azt nézek, de magától jött az érdeklődés.

Mit szeretsz a legjobban ebben a műfajban? Szerinted milyen a jó krimi?

Valószínűleg azért ez a kedvenc műfajom, mert a fordulatokkal, rejtélyekkel teli műveket szeretem, ahol sikerül meglepnie az alkotónak, és ez a kriminél (általában) a műfajból következik. De krimiben is csak a rejtélyes, csavaros történeteket, a nyomozási fordulatokat szeretem, az akció-krimiket egyáltalán nem. Más műfajokat is ugyanennyire szeretek, például horrort, thrillert, drámát, ha elég komplex a cselekmény, és sok a fordulat. Egyébként, egyszerűbb, ha mondok két – szerintem – zseniálisan jó írót, az összes könyvüket elolvastam angolul (némelyik magyarul is megjelent). Minden szempontból tetszettek: Ruth Ware és Alex North. Annál jobban nem tudom megközelíteni, hogy mi tetszik nekem egy műben, mint hogy őket megnevezem.

Hogyan kezdesz hozzá egy új műhöz? A szereplőktől indulsz, és ahhoz írsz egy esetet, vagy éppen fordítva?

Mindig a szereplőktől indulok. Úgy gondolom, hogy az ő személyiségükre és döntéseikre épül a titkaik jellege és a cselekmény is, ezért náluk kezdem a tervezést. Ráadásul, az írás során is akkor tudom fenntartani a kitartásomat, ha érdekelnek a saját szereplőim, ezért alaposan ki kell találnom a karaktereket, mielőtt egy egész regénynek nekilátnék.

Mi jelenti számodra a legnagyobb kihívást egy alkotói folyamatban?

Belekezdeni egy regénybe a legkönnyebb dolog a világon, legalábbis számomra. Tele vagyok ötletekkel, végtelen a lelkesedés. Minthogy azonban „minden csoda három napig tart”, hamarosan kezd alábbhagyni a lendület, rengeteg a munka, egyre kevesebb a kreatív rész, egyre több a nyelvtani és írástechnikai farigcsálás. Az igazi kihívás számomra ezeken a holtpontokon átlendülni.

Szerinted milyen egy jó detektív? Mesélj Frida Lorne-ról! :-)

A jó detektív sokféle lehet, nehéz lenne egy vagy két tulajdonságot kiemelni. Az viszont egy krimi esetében fontos szempont számomra a detektív megítélésében, hogy legyenek saját kezdeményezései és felismerései, ne csak sodródjon az árral. Ha a történet végén csupán a véletlenek összjátéka, hogy kiderül, ki a tettes, vagy visszagondolva a műre, azt látom, hogy voltaképpen a detektív nézője volt az eseményeknek, mert a tettes például saját magát fedte fel egy végső akciójelenetben a mit sem sejtő nyomozó előtt, akkor nem támad az az érzésem, hogy jó a detektív. (Ettől még, persze, maga a mű lehet jó, de a detektívtől nem fogok elájulni, hogy milyen kompetens.) Egyébként, döbbenetes, hogy a krimik milyen nagy arányában nincs igazi ráhatása a nyomozó(k)nak a leleplezésre, ha alaposabban és kritikusabban visszagondol rá az ember. Szinte ki is lehetne vágni a nyomozási ténykedéseket, annyira nem hatásosak. Frida Lorne esetében is azt tartom szakmailag jónak, hogy bár van sok hibája, és néha vitatható a gúnyos kikérdezési stílusa, az tény, hogy főként saját erejéből jut el egy-egy nyom begyűjtéséig, a következtetések levonásáig és a tettes leleplezéséig.

Mikorra várható a következő könyved, és milyen izgalmas bűntény lesz a középpontjában?

Jelenleg a „Frida Lorne nyomoz” krimisorozat 6. kötetének dolgozom a kéziratán, mielőbb szeretném befejezni. A bűntényről viszont egyelőre még nem árulkodnék. :-)

Jártál már szabadulószobában korábban? Mikor megkerestünk az online krimi játék ötletével, mi volt az első benyomásod a műfaj elemeinek és a szabadulószobás játékok ötvözéséről?

Nem voltam még szabadulószobában, de az „escape game” típusú telefonos játékokat nagyon szeretem. Ez a műfaj minden további nélkül összeegyeztethető a nyomozások világával, úgyhogy az első perctől fogva biztos voltam benne, hogy nagyon jó ötlet a krimi és a szabadulószoba ötvözése.

Hogy élted meg íróként a folyamatot, miben volt más az eddigi munkáidhoz képest?

Mivel alapvetően regényeket írok, újdonság volt számomra, hogy most rövidebb szövegeket kellett írnom, általában kerülöm az ilyesmit. De ezt a munkát kimondottan élveztem, és bármikor máskor is szívesen csinálnám még. Gördülékeny és motiváló volt a csapatmunka.

Milyen érzés volt Neked viszont látni és hallani a soraidat a résztvevő színészektől?

Fantasztikus volt, főleg, hogy a színészek teljesen visszaadták a lényegét a szereplőknek, a megírt mondatokon túl is. Tökéletes munkát végeztek!

Mit gondolsz a végeredményről, a Mitrejt Mokka rejtélyéről?

Szerintem, megtérült a sok munka, amit beletettünk, parádés fejtörő kerekedett belőle. Érdemes a játékosoknak alaposan megfontolniuk a feladványokat. Mindegyik különböző kihívás elé állítja őket.

Kinek ajánlod ezt az online játékot?

Könnyed hangvételű, feladványokkal gazdagított nyomozás, bárki jó ízzel fogyaszthatja kikapcsolódásként és szellemi próbatételként is. Elsősorban azoknak ajánlom, akik szeretnének elmélyülni a fejtörők megoldásában, mert a munka gyümölcse – és a játék megoldása – akkor lesz igazán édes, ha tényleg a nyomozó játékos fejti meg és győzi le az akadályokat, nem csak szerencse vagy tipp vezérli. Mindenesetre, akármilyen stratégiát is választ a játékos, kifejezetten javaslok egy jó csésze kávét mellé. :-)

 

Tedd próbára nyomozói képességeidet, térj be a Babonázó Kávézóba, és segíts a tulajdonosnak kimászni a slamasztikából!

A játék elérhető itt: Mitrejt Mokka - Szabadulószobás online krimi

Megosztás